Datum:                Woensdag 11 juni 2025

Tijdstip:               10:00 – 14:30 uur

Locatie:                Talma Hof Emmeloord

Aanwezig:          1 echtgenoot van mevrouw met dementie

                               1 echtgenote van meneer met dementie

                               1 dochter en schoonzoon van mevrouw met dementie

                               1 echtgenoot van mevrouw met dementie

                               1 weduwe van meneer met dementie

                               1 echtgenoot van mevrouw met dementie

Mirjam Kist de Ruiter  - Casemanager Dementie Zorggroep Oude en Nieuwe Land

Rina Sesing - Casemanager Dementie Zorggroep Oude en Nieuwe Land

Sandra McColm - Casemanager Dementie Zorggroep Oude en Nieuwe Land

Wendela Erbrink – Onafhankelijk gespreksleider

Aad Ramondt    Netwerkregisseur Dementie

 

                                                                                             

Verslag Spiegelbijeenkomst Dementie Emmeloord        

Thema 1. De diagnose en gevolgen

Goed:

  • Direct verteld aan de omgeving [2 stippen]
  • Goede diagnose en toelichting aan familie door VUmc
  • Na diagnose omringd door zorg
  • Duidelijke diagnose en duidelijke conclusie over autorijden
  • Huisarts heeft goed opgevolgd en ook testen direct aangeboden
  • Goede diagnose ook in volgen van verloop tot Wlz-indicatie

Minder goed:

  • 1e casemanager was confronterend door direct advies te geven om vertrouwde rondjes te wandelen
  • Zoekende doordat er weinig informatie is over semantische dementie en dit onzekerheid oproept
  • Geen overzicht of stappenplan voor inschakelen van hulp, wanneer & wat is goed om te doen                                                                                                                       [2 stippen]
  • Moest zelf vragen aan huisarts over diagnose
  • Te weinig aandacht voor gevolgen voor partner [2 stippen]

Verbetertips:

  • Stappenplan voor inzet toekomstige voorzieningen en hulp [2 stippen]
  • Aandacht en opvolging door huisarts [1 stip]

 

Thema 2.  Ondersteuning door gemeenten en maatschappelijke organisaties

Goed:

  • Dagbesteding is waardevol voor mantelzorger [1 stip]
  • Mogelijkheid om 5 weken op vakantie te gaan door hulp van anderen
  • Buren zijn ontroerd als ze kunnen helpen. Veel mensen willen helpen
  • Direct goede ondersteuning door Wmo aangeboden
  • Goede ondersteuning door activiteiten in dorpshuis die afleiding bieden
  • Lotgenotencontact door Carrefour en Alzheimer café [1 stip]
  • Goede hulp door Saar aan huis, ook vergoed door verzekering
  • Meer en goed aanbod vanuit Carrefour en gemeente
  • Lotgenotencontact met semantische dementie lotgenoten
  • Cursus rouwverwerking mantelzorgers door Carrefour [1 stip]

Minder goed:

  • Partner vindt het confronterend als er hulp of informatie gezocht wordt
  • Slechte ervaring met Humanitas, had geen echte aandacht

Verbetertips:

  • Beter advies over zorgverzekering en gevolgen Wlz [1 stip]
  • Financieel advies voor Wlz, zoals scheiden voor de AOW [1 stip]
  • Psychologische hulp voor mantelzorger is beschikbaar via POH
  • Behoefte aan extra advies naast zorgmakelaar om keuzes in kaart te brengen [1 stip]

 

Thema 3. Ervaringen met casemanagement

Goed:

  • Bereikbaarheid casemanager voor vragen en onverwachte ontwikkelingen
  • Duidelijk en informatief, nuttige hulp, niet dwingend
  • Steun en toeverlaat voor beiden. Door vertrouwen man de keuze voor dagbesteding en verhuizing
  • Moeder neemt meer aan van de casemanager dan van de kinderen [1 stip]

Minder goed:

  • geen

Verbetertips:

  • Gesprek zonder partner is soms een beter idee, bijv. op kantoor [1 stip]
  • Ongevraagd advies kan mensen met dementie pijn doen. Casemanager moet zich inleven (aansluiten bij waar iemand is).

Overige punten

  • Goede behandeling voor meewerken aan onderzoek (Brain Research Centre)
  • Negatieve ervaringen en zware belasting door onderzoek VUmc
  • Ziekenhuispersoneel heeft kennis nodig over omgaan met dementie

 

Verbeterpunten hulpverleners:

  • Beter stappenplan, levenspad dementie in kaart brengen
  • Samenwerking casemanagement met Carrefour mantelzorgconsulenten verbeteren
  • Met poh’s en huisartsen opvolging ook van mantelzorgers benadrukken

 

Top 3 deelnemers:

  • Stappenplan voor toekomstige keuzes in voorzieningen en hulp (Proactieve Zorgplanning)
  • Aandacht voor de gevolgen van dementie voor de partner na diagnose
  • Stimuleren om diagnose direct te delen in naaste omgeving