Datum: Woensdag 11 juni 2025
Tijdstip: 10:00 – 14:30 uur
Locatie: Talma Hof Emmeloord
Aanwezig: 1 echtgenoot van mevrouw met dementie
1 echtgenote van meneer met dementie
1 dochter en schoonzoon van mevrouw met dementie
1 echtgenoot van mevrouw met dementie
1 weduwe van meneer met dementie
1 echtgenoot van mevrouw met dementie
Mirjam Kist de Ruiter - Casemanager Dementie Zorggroep Oude en Nieuwe Land
Rina Sesing - Casemanager Dementie Zorggroep Oude en Nieuwe Land
Sandra McColm - Casemanager Dementie Zorggroep Oude en Nieuwe Land
Wendela Erbrink – Onafhankelijk gespreksleider
Aad Ramondt Netwerkregisseur Dementie
Verslag Spiegelbijeenkomst Dementie Emmeloord
Thema 1. De diagnose en gevolgen
Goed:
- Direct verteld aan de omgeving [2 stippen]
- Goede diagnose en toelichting aan familie door VUmc
- Na diagnose omringd door zorg
- Duidelijke diagnose en duidelijke conclusie over autorijden
- Huisarts heeft goed opgevolgd en ook testen direct aangeboden
- Goede diagnose ook in volgen van verloop tot Wlz-indicatie
Minder goed:
- 1e casemanager was confronterend door direct advies te geven om vertrouwde rondjes te wandelen
- Zoekende doordat er weinig informatie is over semantische dementie en dit onzekerheid oproept
- Geen overzicht of stappenplan voor inschakelen van hulp, wanneer & wat is goed om te doen [2 stippen]
- Moest zelf vragen aan huisarts over diagnose
- Te weinig aandacht voor gevolgen voor partner [2 stippen]
Verbetertips:
- Stappenplan voor inzet toekomstige voorzieningen en hulp [2 stippen]
- Aandacht en opvolging door huisarts [1 stip]
Thema 2. Ondersteuning door gemeenten en maatschappelijke organisaties
Goed:
- Dagbesteding is waardevol voor mantelzorger [1 stip]
- Mogelijkheid om 5 weken op vakantie te gaan door hulp van anderen
- Buren zijn ontroerd als ze kunnen helpen. Veel mensen willen helpen
- Direct goede ondersteuning door Wmo aangeboden
- Goede ondersteuning door activiteiten in dorpshuis die afleiding bieden
- Lotgenotencontact door Carrefour en Alzheimer café [1 stip]
- Goede hulp door Saar aan huis, ook vergoed door verzekering
- Meer en goed aanbod vanuit Carrefour en gemeente
- Lotgenotencontact met semantische dementie lotgenoten
- Cursus rouwverwerking mantelzorgers door Carrefour [1 stip]
Minder goed:
- Partner vindt het confronterend als er hulp of informatie gezocht wordt
- Slechte ervaring met Humanitas, had geen echte aandacht
Verbetertips:
- Beter advies over zorgverzekering en gevolgen Wlz [1 stip]
- Financieel advies voor Wlz, zoals scheiden voor de AOW [1 stip]
- Psychologische hulp voor mantelzorger is beschikbaar via POH
- Behoefte aan extra advies naast zorgmakelaar om keuzes in kaart te brengen [1 stip]
Thema 3. Ervaringen met casemanagement
Goed:
- Bereikbaarheid casemanager voor vragen en onverwachte ontwikkelingen
- Duidelijk en informatief, nuttige hulp, niet dwingend
- Steun en toeverlaat voor beiden. Door vertrouwen man de keuze voor dagbesteding en verhuizing
- Moeder neemt meer aan van de casemanager dan van de kinderen [1 stip]
Minder goed:
- geen
Verbetertips:
- Gesprek zonder partner is soms een beter idee, bijv. op kantoor [1 stip]
- Ongevraagd advies kan mensen met dementie pijn doen. Casemanager moet zich inleven (aansluiten bij waar iemand is).
Overige punten
- Goede behandeling voor meewerken aan onderzoek (Brain Research Centre)
- Negatieve ervaringen en zware belasting door onderzoek VUmc
- Ziekenhuispersoneel heeft kennis nodig over omgaan met dementie
Verbeterpunten hulpverleners:
- Beter stappenplan, levenspad dementie in kaart brengen
- Samenwerking casemanagement met Carrefour mantelzorgconsulenten verbeteren
- Met poh’s en huisartsen opvolging ook van mantelzorgers benadrukken
Top 3 deelnemers:
- Stappenplan voor toekomstige keuzes in voorzieningen en hulp (Proactieve Zorgplanning)
- Aandacht voor de gevolgen van dementie voor de partner na diagnose
- Stimuleren om diagnose direct te delen in naaste omgeving